شماره تماس :

شیم گیری چیست؟

شیم گیری به عملی گفته می شود که طی آن، محدوده انعطاف پذیری و لقی سوپاپ ها و انگشتی های داخل موتور خودرو تنظیم می گردد. لازم به توضیح است که وقتی قطعات فلزی گرم می شوند، دچار انبساط شده و اندازه آن ها به دلیل این گرم شدن و انبساط، تغییر خواهد کرد. این وضعیت در داخل موتور خودرو نیز به درستی رخ می دهد و قطعات فلزی آن چنین چیزی را در حرارت بالا، تجربه خواهند کرد. در نظر داشته باشید که در داخل موتور خودرو ها درجه دما بسیار بالا است و این دمای بالا موجب می شود که فلزات منبسط شده و تغییر فرم و شکل دهند. به ویژه این حرارت باعث تغییر فرم و شکل قطعات فلزی موجود در موتور خودرو از جمله سوپاپ ها می شود. تغییر در اندازه سوپاپ ها در عملکرد موتور تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت. در هر فرآیند احتراق در موتور خودرو سوپاپ ها باز و بسته می شوند و قرار گرفتن سوپاپ ها در محل معین خود پس از هر باز و بسته شدن در عملکرد موتور خودرو بسیار مهم است. شیم ۱۱۰

شیم گیری باید چه زمانی انجام شود؟

پس از مدتی سوپاپ ها بر اثر تغییر در اندازه در محل مشخص قرار نمی گیرند و در اصطلاح از تنظیم در می آیند. با فیلرگیری و شیم گیری دوباره سوپاپ ها را برای نشستن در جای معین خود تنظیم می کنند. معمولا شرکت های سازنده خودرو میزان مشخصی لقی برای سوپاپ ها تعیین می کنند که هم کارکرد موتور خوب و تنظیم باشد و هم اصطکاک زیادی بین قطعات بوجود نیاید. از نشانه های تنظیم نبودن عملکرد سوپاپ ها که باید برای فیلر گیری و تعویض شیم ها اقدام شود می توان به شنیدن صدای نا مطلوب از سوپاپ ها و کاهش قدرت و بازدهی موتور و افزایش بیش از حد مصرف سوخت اشاره کرد. اگر فیلر گیری شل انجام شود، موتور حین کار صدای بیشتری تولید می کند و اگر فیلر گیری سفت انجام شود، موتور سنگین کار می کند.برای فیلر گیری بهتر، باید از ابزار های مخصوص فیلر گیری استفاده کرد و به میزان لقی استاندارد سوپاپ ها و تنظیم صحیح انگشتی ها توجه کرد. فیلر گیری باید توسط مکانیک ها و تعمیرکاران ماهر انجام شود. با انجام فیلرگیری صحیح و اصولی قدرت و بازده موتور افزایش و مصرف سوخت و تولید گازهای آلاینده ی هوا کاهش می یابد. تشخیص اینکه چه زمانی خودرو به فیلر گیری نیاز دارد به دو روش سنتی و اصولی انجام می شود. در روش سنتی مکانیک با دقت در صدای موتور حین عملکرد متوجه نیاز به فیلر گیری می شود. در روش اصولی مکانیک با آزمون پنج گاز از طریق دستگاه متوجه نیاز موتور به فیلر گیری می شود. شیم ۱۱۰

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “شیم ۱۱۰”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *