پمپ هیدرولیک چیست؟
با ورود فرمان هیدرولیک رانندگی بسیار راحتتر و دلپذیرتر شد و امروزه دیگر تقریباً تمامی خودروها به این سیستم مجهز هستند. سیستم فرمان هیدرولیک شاید آنچنان به چشم نیاید ولی کافی است همین سیستم بسیار معمول و رایج از کار بیفتد تا به این نتیجه برسید که اهمیت آن در خودروی شما تا چه حد زیاد است. پمپ هیدرولیک درواقع یکی از قطعات سیستم هیدرولیک خودرو است و بدون این پمپ، فرمان بهراحتی نمیچرخد. با هربار چرخاندن فرمان، پمپ هیدرولیک روغن موجود را تحت فشار به قسمت هیدرولیک فرمان انتقال میدهد و از آنجایی که فرمان از طریق میله فرمان به چرخدنده چرخها متصل است، بهراحتی فرمان میچرخد و رانندگی آسانتری خواهید داشت. در ادامه به بررسی نکاتی در مورد سیستم هیدرولیک فرمان خودرو خواهیم پرداخت. پمپ هیدرولیک ۵۳۰_x33
سیستم فرمان هیدرولیک چگونه کار میکند؟
برای تأمین نیروی لازم جهت چرخش چرخها توسط فرمان یک پمپ هیدرولیک در خودروها وجود دارد. این پمپ هیدرولیک خودرو از پرههایی برگشتپذیر تشکیل شدهاند که در یک محفظه بیضیشکل دوران میکنند. به قسمت داخلی پمپ هیدرولیک «روتور» گفته میشود که پرههای چرخنده را در داخل خود جای دادهاست. نیروی لازم برای چرخش این پرهها داخل پمپ هیدرولیک خودرو از طریق چرخش موتور خودرو تأمین میشود و به وسیله یک تسمه به پمپ هیدرولیک خودرو منتقل میشود. این تسمه بهطور معمول در خودروهای متفاوت چندین پمپ و قطعه مختلف را به چرخش درمیآورند که معمولاً این قطعات شامل پمپ هیدرولیک، واترپمپ و دینام خودرو است. پمپ هیدرولیک ۵۳۰_x33
زمانیکه پمپ هیدرولیک خودرو در حالت چرخیدن است، روغن هیدرولیک از لولههای ورودی پمپ با کمک فشار به سمت خروجی پمپ هدایت شده و عملاً با نیرویی که به فرمان وارد میشود مجراهای عبور روغن را باز و بسته میکند. این مجراها روغن را وارد سیلندر کرده و روغن تحت فشار پیستونهای داخل سیلندر به حرکت در میآید. فشار وارد شده به مدار روغن در سیستم هیدرولیک بخش عمده نیروی لازم برای فرمان دادن به چرخها در خودرو را تأمین میکند و باعث میشود تا وجود سیستم هیدرولیک فرمان باعث روانتر شدن فرمانپذیری چرخها توسط راننده شود.
علاوهبر این برخی از دستگاههای فرمان هیدرولیک بنا به مشخصات فنی شامل قطعات مختلفی هستند. معمولاً یک مجموعه شیر تنظیم و یک سیلندر هیدرولیکی در تمامی پمپهای هیدرولیک وجود دارد. شیلنگهای روغن تحت فشار و مخزنهای کمکی نیز بهطور معمول در تمامی پمپهای هیدرولیک جزء جدا نشدنی این سیستم هستند. برخی از دستگاههای هیدرولیک علاوهبر این قسمتها یک سیستم خنککننده روغن هیدرولیک نیز دارد که باعث خنک شدن روغن هیدرولیک و در نتیجه جلوگیری از آسیبپذیری کاسهنمدها، پرههای پمپ و سایر قطعات مدار روغن هیدرولیک خواهد شد. پمپ هیدرولیک ۵۳۰_x33
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.