آسیب دیدن قمقمه آب رادیاتور ، یکی از عوامل عملکرد نادرست سیستم خنک کاری در انواع خودرو ها است که معمولاً رانندگان به آن بی توجه هستند. تقریباً تمامی خودروها طوری طراحی می شوند که اگر سیستم موتورشان بیش از حد داغ شود و آمپر آب بالاتر از حد مجاز برود، چراغ stop در صفحه پشت فرمان روشن می شود. بالا رفتن دمای موتور آنقدر اهمیت دارد که راننده به محض مشاهده عقربه آمپر و روشن شدن چراغ stop خودرو را متوقف کند، ولی به کرات دیده شده است که رانندگان به این هشدار بی توجه هستند. گاهی اوقات مشاهده نشانه های جدید و همراه شدنشان با سایر هشدارها باعث می شود رانندگان نگران وضعیت خودروی شان شوند و به صورت جدی تری موضوع را پیگیری کنند. یکی از این مواقع، زمانی است که از سمت قمقمه آب رادیاتور ، صدای قل قل شنیده می شود. درب قمقمه آب x33-110-530
شنیدن صدای قلقل از قمقمه آب رادیاتور
قل زدن آب در قمقمه آب رادیاتور ، زمانی اتفاق می افتد که دمای خودرو بیش از حد بالا رفته باشد. بالا رفتن دما و شنیده شدن صدای قل قل از قمقمه آب دو علت دارد: بروز ایراد در سیستم موتور که معمولاً در چنین شرایطی متوجه آسیب دیدن سر سیلندر است و بروز ایراد در سیستم خنک کننده و اصطلاحاً جوش آوردن خودرو که یکی از عوامل آن، خرابی درب قمقمه آب رادیاتور است. خرابی ترموستات، نشتی در اتصالات و شکستگی رادیاتور از جمله دیگر عوامل عدم عملکرد صحیح سیستم خنک کننده خودرو است.
بروز ایراد در سر سیلندر یکی از پر هزینه ترین مشکلات مربوط به خودرو است، بنابراین بهتر است برای اطمینان از نوع عملکرد آن به کارشناسان خودرو مراجعه کنید. در مورد مشکل دوم نیز مراجعه به تعمیرکار و متخصص، ضروری است، اما می توانید برای خنک کردن خودرو اقدام کنید.
نکته قابل توجهی که در اینجا باید متذکر شد، این است که این اتفاق ممکن است در شرایطی رخ دهد که عواملی مثل گرمای شدید تابستان و کم بودن آب رادیاتور با هم همراه شده اند. اگر بعد از مرتفع شدن این دو عامل، باز هم با مشکل فوق مواجه شدید، خودروی شما نیاز به بررسی تخصصی دارد تا علت اصلی مشکل مشخص شود. درب قمقمه آب x33-110-530
بازرسی قمقمه آب رادیاتور
با تعبیه قمقمه آب رادیاتور ، سیستم خنک کننده می تواند از مقدار آب موجود در خود کم و یا به آن اضافه کند. شما می توانید با بالا زدن کاپوت و نگاهی گذرا به قمقمه آب ، خیلی راحت و سریع متوجه کم آبی آن شوید. بسته شدن درب قمقمه در جای خود به صورت صحیح، عدم خیس بودن اطراف آن و وجود آب و مایع خنک کننده مواردی است که باید بررسی کنید. بی توجهی به آمپر بالای خودرو ، عواقبی پردردسر و پر هزینه مثل سوختن واشر سرسیلندر را در پی دارد. هشدار گرم شدن بیش از حد موتور، با بالا رفتن آمپر آب نشان داده می شود و به عهده راننده خودرو است که به این موضوع، توجه لازم را داشته باشد و برای چک کردن قمقمه آب رادیاتور، خودرو را متوقف کند.
اضافه کردن آب به قمقمه آب رادیاتور
تا وقتی خودرو کاملاً خنک نشده باشد، نباید درب قمقمه آب رادیاتور خودرو را باز کرد. در چنین مواقعی، برای بالا زدن کاپوت خودروی تان هم احتیاط کنید؛ چرا که بسیار داغ است و ممکن است به دلیل فشار زیادی که درون قمقمه آب است، به درب آن فشار بیاید و پرتاب شود.
وقتی از سرد شدن سیستم موتور اطمینان حاصل شد، مایع خنک کننده و آب را که به نسبت مساوی با هم ترکیب کرده اید، داخل قمقمه آب رادیاتور خودرو بریزید.
بعد از اضافه کردن آب، اگر متوجه کم شدن آب درون قمقمه شدید، احتمال نشتی وجود دارد و باید قسمت های دیگر سیستم خنک کننده را نیز بررسی کنید. درب قمقمه آب x33-110-530
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.