رینگ پیستون چیست؟
رینگ (Ring) به معنای حلقه، به اجزایی فلزی، پلاستیکی یا لاستیکی گفته میشود که دور جسم دیگری (عموما استوانهای) حلقه بسته تسکیل میدهند. پیستون، برای انجام بهینه وظیفه خود نیاز به حرکت راحت و دور از اصطکاک درون سیلندر دارد. رینگهای پیستون این شرایط را برای آن ایجاد میکنند. به این ترتیب که پیستون که قطعهای استوانهای شکل و فلزی است روی بدنه خود شیارهایی دارد که برای قرار گرفتن رینگهای آن تعبیه شدهاند. این رینگها با قرار گرفتن در محل مشخص شده فاصلهای چند میلیمتری بین پیستون و سیلندر ایجاد کرده و حرکت پیستون را درون سیلندر به دور از اصطکاک مدیریت میکنند. همچنین فضای درون سیلندر توسط پیستون و رینگهای آن به دو بخش تقسیم میشود. بخش بالایی پیستون محفظه احتراق و بخش پایینی فضای حرکت شاتون را تامین میکند. پیستون برای حرکت راحت در این فضا نیاز به فعالیت مداوم سیستم روانکاری و روغن سیال درون سیلندر دارد. همچنین نفوذ روغن به محفظه احتراق، منجر به ایجاد اختلال در روند اشتعال مخلوط سوخت و هوا و روغن سوزی موتور میشود. بنابراین این دو فضا باید به خوبی از یکدیگر تفکیک شده و عایقبنی دقیق بین آنها صورت گیرد. این عایقبندی نیز از وظایف رینگ پیستون است. رینگ پیستون ۵۳۰_X33
وظایف رینگ پیستون به سه دسته تقسیم میشود:
- از اینکه گاز از اطراف پیستون نشت کند جلوگیری کند و درزبندی انجام دهد.
- جلوگیری از ورود روغن به محفظه احتراق و پاک کردن روغن از جداره سیلندر
- از پیستون به جداره سیلندر گرما را انتقال دهد که دمای آن پایینتر است.
رینگ پیستون دو نوع است: رینگ روغنی و رینگ تراکم
رینگهای تراکم کم، رینگهای بالا هستند. این رینگها باعث میشوند که در محفظه احتراق فشار ناشی از احتراق و تراکم باقی بماند و از کمپرس رد کردن جلوگیری کند. رینگ روغنی رینگ پایینی است. این رینگ پیستون از جداره سیلندر روغن اضافی را پاک میکند و آن را به کارتر باز میگرداند. این رینگ روغن را روی جداره سیلندر فقط به اندازهای باقی میگذارد که برای روغن کاری پیستون و رینگ لایه روغن تشکیل شود.
رینگ پیستون دارای قطری است که از قطر سیلندر اندکی بیشتر است، در یک نقطه رینگهای پیستون بریدگی دارند در نتیجه آنها را برای نصب روی پیستون میتوان باز کرد و در هنگام قرار دادن پیستون در سیلندر پس از آن میتوان آنها را جمع کرد.
رینگهای پیستون را زمانی که جمع میکنیم در آنها تنش اولیه به وجود میآید که همین باعث میشود فشاری توسط رینگهای پیستون به جداره سیلندر وارد شود. پس از نصب رینگ در سیلندر فاصله بین دو لبه آب را دهانه رینگ مینامند. رینگ پیستون ۵۳۰_X33
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.