قالپاق صفحه گردی است که جنبه تزیینی داشته و بخش مرکزی چرخ را پوشش میدهد. خودروهایی که دارای رینگ فولادی هستند دارای قالپاقهای بزرگ و آنهایی که دارای رینگهای آلیاژی هستند دارای قالپاقهای به مراتب کوچکتر هستند. این کلمه از زبان ترکی آذربایجانی به معنی در قابلمه گرفته شدهاست که دلیل آن نیز شباهت ظاهری آنهاست. قالپاق چرخ ۲۰۶
اولویتهای انتخاب رینگ
در بحث انتخاب رینگ، اولویتهای فراوانی وجود دارد که در ذیل میتوان به برخی از آنان اشاره کرد.
· برای برخی افراد، زیبایی در درجه اول اهمیت است. این افراد سعی میکنند رینگهایی بزرگتر، لاستیکهایی پهنتر و با دیواره کوتاه انتخاب کنند. نتیجه این تفکر انتخاب رینگهایی بزرگتر و تایرهایی پهنتر با دیواره کوتاه خواهد بود.
· عدهای نیز تنها تایر را عوض میکنند و در صورت تعویض رینگ، از رینگی مشابه رینگ استاندارد کارخانه استفاده میکنند. تصور این قبیل افراد این است که برای خارج نشدن از استاندارد خودرو نباید سایز رینگ را تغییر داد.
· عدهای دیگر هم بر این اعتقادند که پهنتر شدن تایر، چرخش فرمان را مشکل و مصرف سوخت را بالا میبرد و کوتاه کردن ارتفاع دیواره تایر نیز، خودرو را از حالت استاندارد خارج میکند. در نهایت این افراد به تعویض رینگ با ابعاد استاندارد کارخانه میپردازند.
رینگ پهن، باعث افزایش پایداری خودرو، توانایی به هنگام پیچش و عکسالعمل فرمان میشود. رینگ باریک نیز باعث افزایش کیفیت سواری میشود. اگرچه ممکن است باعث افت برخی کاراییها در تایر شود، اما رینگ متوسط بین توانایی کنترل و پایداری خودرو و کیفیت سواری مصالحهای برقرار کرده است.
Inch Up
استفاده از یک تایر با نسبت منظر (Aspect Ratio) پایینتر بههمراه رینگ با قطر بیشتر را Inch Up گویند. از فواید این عمل میتوان به نتایج ذیل اشاره کرد:
· افزایش عکسالعمل فرمان (Steering Response)
· بهبود کنترل در جادههای خشک
· افزایش قابلیت فرمانپذیری در سرپیچها
· بهبود ظاهر خودرو
یکی از مهمترین شاخصها در هنگام تعویض رینگ و تایر، ثابت نگه داشتن قطر مجموعه رینگ و تایر در مقدار پیشنهادی و استاندارد شرکت سازنده است. چرا که تغییر قطر کلی چرخ باعث ایجاد خطا در کیلومتر شمار و اخلال در نحوه تعویض دندهها (خصوصا در خودروهای اتوماتیک) میشود و در خودروهای مجهز به ABS نیز در کار ECU اخلال به وجود میآورد. میتوان گفت تنها مزیت در هنگام بزرگتر شدن چرخ، افزایش شتاب خودرو در حد ناچیزی است. قالپاق چرخ ۲۰۶
برای کمک به ثابت نگه داشتن قطر چرخ در هنگام تعویض رینگ و تایر، راهنمایی به نام PLUS درنظر گرفته شده و آن را با واحدهای Plus2, Plus1 و… نامگذاری کردهاند که هر کدام نشانه افزایش ۱ اینچ به قطر رینگ میباشد و با استفاده از این راهنما در ازای افزایش قطر رینگ، دیواره تایر کوتاهتر انتخاب میشود تا قطر کلی چرخ تا حد ممکن ثابت بماند.
Plus zero نیز در مواقعی است که صرفاً اندازه تایر Aspect Ratio) کمتر و پهنای بیشتر) تغییر کرده و قطر رینگ ثابت بماند. برای مثال، جایگزینی تایرO.E. با مشخصات ۱۷۵/۷۰R14 با تایر با مشخصات ۱۹۵/۶۰R14 نمونهای از این باب است. البته این نیز در صورتی امکانپذیر است که پهنای رینگ پاسخگوی اندازه جدید تایر باشد. چگونگی عملکرد Plusها در شکل ذیل، نمایش داده شده است.
برای مثال اگر بخواهیم از رینگ ۱۶ اینچی به جای ۱۵ اینچی استفاده کنیم، باید ارتفاع دیواره تایر را به همان نسبت کاهش دهیم تا قطر کلی چرخ ثابت بماند. فرض کنید تایرهای خودرویی ۲۰۵/۶۵R15 باشد و بخواهیم رینگهای ۱۶ اینچی بر روی آن نصب کنیم. با محاسبات زیر میتوان اندازه تایر لازم برای این رینگ را به دست آورد. بهطوریکه قطر چرخ کمترین تغییر ممکن از حالت قبلی را داشته باشد. برای این کار ابتدا باید ببینیم قطر کلی چرخ اولیه چقدر است.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.