چندراهی یا منیفولد قطعهای در پیشرانه وسیلههای نقلیه موتوری است که به دو نوع منیفولد ورودی (Inlet) و خروجی (Outlet) و یا منیفولد هوا و دود دستهبندی میشود. وظیفه منیفولد دود هدایت و خارجکردن دود داغ حاصل از احتراق سوخت در پیشرانه به بیرون است. درحالی که وظیفه منیفولد هوا هدایت مخلوط هوا و سوخت به داخل محفظه احتراق است. هرچند وظایف بیان شده بسیار ساده است اما در عین سادگی ظرافت و حساسیت بسیاری در انجام این وظایف وجود دارد.
به گزارش سایت خودرو، منیفولد هوا در دوران پیشرفت پیشرانههای احتراق داخلی در مقایسه با منیفولد دود دستخوش تغییرات بسیار بیشتری شدند. در پیشرانههای قدیمی که به سیستم سوخترسانی کاربراتور مجهز هستند، این منیفولد معمولا از جنس چدن و یا آلیاژ آلومینیوم و با توجه به نوع پیشرانه، اندازه و تعداد کاربراتورها دارای طراحیهای متفاوت هستند..
طراحیهای متفاوت منیفولد آن را قادر میسازد وابسته به نوع پیشرانه،کاربراتورهای سایز مختلف همچنین تعداد متفاوت آنها را روی خود جای دهد. در پیشرانههای انژکتوری اما طراحی منیفولد اندکی متفاوت است. به این صورت که سیستم سوخترسانی بر منیفولد سوار نشده و منیفولد طراحی یکپارچه دارد که در ابتدای ورودی آن پولکی گاز و استپر موتور قرار گرفته است.
محل اتصال کاربراتور با منیفولد و منیفولد با سرسیلندرها در پیشرانههای کاربراتوری و محل اتصال منیفولد با سرسیلندر در پیشرانههای انژکتوری با واشرهای آببندی کاملا پوشیده میشود تا هیچ هوایی به داخل درز نکند. درصورت آسیبدیدگی یا استهلاک این واشرها هوا میتواند از محل آسیبدیده به داخل پیشرانه نفوذ کند.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.